Wydział Prawa i Bezpieczeństwa
Akademii im. Jakuba z Paradyża
ul. Fryderyka Chopina 52,
budynek 7, pok. 220
66-400 Gorzów Wielkopolski
Tel./fax: +48 95 721 60 61
E-mail: wpb@ajp.edu.pl
Zakład Prawa i Administracji
Kierownik: dr hab. Aleksandra Szczerba prof. AJP
tel. 95 7 279 530
e-mail: zakladadministracji@ajp.edu.pl
Pracownicy Zakładu Prawa i Administracji
- dr hab. Witold Sobczak
- dr hab. Patrycja Suwaj
- dr hab. Aleksandra Szczerba
- dr hab. Piotr Krzyżanowski
- dr Małgorzata Budnik-Minierska
- dr Jacek Jaśkiewicz
- dr Marcin Galiński
- dr Mariusz Macudziński
- dr Cezary Pachnik
- dr Katarzyna Samulska
- dr Robert Słabuszewski
- dr Ewa Szuber-Bednarz
- dr Bogna Wach
- mgr Łukasz Marcinkiewicz
- mgr Małgorzata Michałowska-Maksimczyk
- mgr Marcin Szott
Zakład Bezpieczeństwa i Kryminologii
Kierownik: dr Juliusz Sikorski
e-mail: zbik@ajp.edu.pl
Pracownicy Zakładu Bezpieczeństwa i Kryminologii
- prof. dr hab. Zbigniew Czachór
- prof. dr hab. Bogusław Jagusiak
- prof. dr hab. Grzegorz Kucharczyk
- dr hab. Adam Czabański
- dr hab. Marian Lutostański
- dr hab. Beata Orłowska
- dr hab. Przemysław Słowiński
- dr Łukasz Budzyński
- dr Anna Chabasińska
- dr Krzysztof Gorazdowski
- dr Waldemar Kaak
- dr Dorota Kaczorkiewicz
- dr inż. Marek Laskowski
- dr Joanna Lubimow
- dr Justyna Łagoda
- dr Tomasz Marcinkowski
- dr Dariusz Maciejewski
- dr Paweł Opitek
- dr Juliusz Sikorski
- dr Andrzej Skwarski
- dr Arkadiusz Sójka
- dr Sylwia Szybowska
- dr Maciej Tołwiński
- mgr inż. Patryk Maruszak
- mgr Oliwia Radkiewicz
- mgr Sylwester Skórski
- mgr Magdalena Zguczyńska
Katedra Historii Wojskowości
Katedra Podmiotowego Zarządzania Systemami Bezpieczeństwa
Kierownik prof. dr hab. Bogusław Jagusiak
e-mail: bjagusiak@ajp.edu.pl
pokój 206 bud. 7
tel. 95 7 279 533
e-mail: katederPZSB@ajp.edu.pl
Członkowie Katedry
- dr Anna Chabasińska
- dr Krzysztof Gorazdowski
- dr Joanna Lubimow
- dr Tomasz Marcinkowski
- dr Juliusz Sikorski
- dr Andrzej Skwarski
- dr Sylwia Szybowska
- dr Waldemar Kaak
Katedra Prawa i Postępowania Administracyjnego
Kierownik: dr hab. Patrycja Suwaj prof. AJP
pokój 205 bud.7
tel. 95 7 279 531
e-mail: psuwaj@ajp.edu.pl
Katedra powstała w 2017r.
Pracownicy katedry:
- dr Katarzyna M. Samulska
- dr Jacek Jaśkiewicz
- dr Dorota Kaczorkiewicz
Pracownicy naukowi katedry koncentrują swoje zainteresowania wokół prawa i procedur administracyjnych, choć niewątpliwie obszar badań jest szerszy i uwzględnia badania dotyczące szeroko pojętej problematyki administracji publicznej, w tym nauki administracji, zarządzania publicznego i polityki publicznej; pole to jest interdyscyplinarne i wielopoziomowe: krajowe, europejskie oraz globalne.
Badania pracowników katedry koncentrują się także wokół przemian doktrynalnych i systemowych prawa publicznego, w tym aktualnych zagadnień w obszarze aksjomatów prawa administracyjnego, przekształceń procesowych, organizacyjno-prawnych i materialnych. Zakresem badań objęte są zagadnienia europejskiego i globalnego prawa administracyjnego i wpływu tych porządków na funkcjonowanie administracji publicznej w Polsce.
Szczegółowe zadania badawcze w ramach działalności naukowej Katedry wynikać będą z wymienionych wyżej kierunków badawczych. Przewidujemy, że jako badania katedry – będą one miały zarówno charakter badań podstawowych, jak i stosowanych, a niektóre badane kwestie będą mogły być rozważane z perspektywy prac wdrożeniowych (prace koncepcyjne i studialne nad projektami aktów prawnych). Podporządkowane zatem będą nie tylko rozwojowi nauki i wzbogacaniu doktryny, ale i kształceniu młodych kadr naukowych, na co liczymy. Jako katedra planujemy bowiem rozpoczęcie cyklu spotkań naukowych o charakterze otwartym, by dzielić się pomysłami i projektami naukowymi, dyskutować nad nimi i wspólnie ustalać kierunki dalszego rozwoju.
Opracowane zagadnienia zostaną przedstawione w monografiach i pracach zbiorowych katedry, opracowaniach dydaktycznych, a także artykułach problemowych i referatach wygłoszonych na krajowych oraz międzynarodowych konferencjach naukowych.
Stanowić będą także podstawę rozpraw, w przygotowaniu i planach – dwie rozprawy habilitacyjne.
Wyrażamy nadzieję, że uzyskane wyniki prac i badań będą także wykorzystywane we współpracy ze środowiskiem lokalnym – władzami lokalnymi, organami administracji rządowej, a także w ramach profesjonalizacji korpusu urzędniczego.
Najbliższe plany katedry:
Organizacja w dniu 6 kwietnia 2018 r. konferencji naukowej łączącej środowisko akademickie i praktyków pt. Przekształcenia prawa administracyjnego proceduralnego z perspektywy praktyki i teorii. Do uczestnictwa w tym przedsięwzięciu zaprosiliśmy naukowców, członków samorządowych kolegiów odwoławczych oraz sędziów zainteresowanych przemianami w tym obszarze.
Uczestnictwo w Zjeździe Katedr Prawa i Postępowania Administracyjnego, organizowanego przez WPiA UW, czerwiec Warszawa 2018 r.
Katedra Prawa i Integracji Europejskiej
Kierownik: dr hab. Aleksandra Szczerba prof. AJP
pokój 205 bud. 7
tel. 95 7 279 530
e-mail: aszczerba@ajp.edu.pl
Głównym celem Katedry Prawa i Integracji Europejskiej jest zapewnienie odpowiednich warunków do prowadzenia badań procesów integracyjnych, przede wszystkim w ramach Unii Europejskiej. Ich kierunek, tempo i intensywność, ujmowane w perspektywie ponad dziesięcioletniego członkostwa Polski w Unii Europejskiej oraz nieuchronności dalszego postępu globalizacji, czynią wskazane pole badawcze interesującym i niezwykle aktualnym. Wartością dodaną Katedry jest jej interdyscyplinarny charakter, pozwalający uwzględnić
w prowadzonych badaniach metody właściwe dla różnych dziedzin i dyscyplin naukowych, co zagwarantuje kompleksowe i wielowymiarowe podejście do złożonej problematyki integracji europejskiej.
Przedmiotem badań w ramach Katedry jest m.in.: oddziaływanie prawa Unii Europejskiej na krajowy porządek prawny, kształtowanie się unijnego systemu władzy
w warunkach sporów kompetencyjnych między UE a państwami członkowskimi, suwerenność w warunkach członkostwa w UE, transgraniczna współpraca państw członkowskich UE
w obliczu wyzwań integracji europejskiej, bezpieczeństwo społeczne w warunkach ogólnoeuropejskich kryzysów (takich jak kryzys migracyjny, uchodźczy, klimatyczny, pandemia Covid-19) oraz bezpieczeństwo prawne jednostek w warunkach swobody przepływu osób.
Do szczegółowych celów działalności Katedry należą:
- zintensyfikowanie działalności publikacyjnej członków i członkiń Katedry, w tym w odniesieniu do wysoko punktowanych czasopism i wydawnictw,
- tworzenie sieci kontaktów z instytucjami akademickimi w kraju i za granicą, w szczególności w celu prowadzenia wspólnych projektów badawczych,
- ułatwienie budowania dorobku niezbędnego dla zdobywania kolejnych stopni i tytułów naukowych przez członków i członkinie Katedry,
- ułatwienie zastosowania wyników prowadzonych badań w procesie dydaktycznym realizowanym na WAiBN AJP,
- upowszechnianie wyników realizowanej działalności naukowej w celu umacniania pozycji AJP jako uczelni akademickiej.
Skład osobowy Katedry Prawa i Integracji Europejskiej:
- Dr hab. Aleksandra Szczerba prof. AJP – kierownik
- dr Joanna Lubimow
- dr Tomasz Marcinkowski
- dr Paweł Opitek
- dr Juliusz Sikorski
- dr Robert Słabuszewski
- dr Bogna Wach
- dr Marcin Galiński
- mgr Marcin Szott
- mgr Małgorzata Michałowska-Maksimczyk 12.2024-07.2025
Wykaz projektów naukowych realizowanych przez KPiE WAiBN AJP:
- Od 01 marca 2022 r. Katedra realizuje 36-miesięczny projekt naukowo-dydaktyczny „Between hate and equality: the EU as a guard of human rights and non-discrimination” (EUHatEq) dofinansowany ze środków UE (project numer 101047948 —— ERASMUS-JMO-2021-HEI-TCH-RSCH).
- Od 16 października 2023 r. Katedra realizuje projekt opracowania programu cyklicznego kursu dla studentów z Ukrainy pn.: „Prawo na rzecz inkluzji społecznej” dofinansowywany w ramach Dydaktycznej Inicjatywy Doskonałości przez Ministra Edukacji i Nauki.
Wybrane wydarzenia naukowe współorganizowane przez Katedrę Prawa i Integracji Europejskiej:
- V Ogólnopolska konferencja naukowa „Od stereotypów do nienawiści. hejt w perspektywie interdyscyplinarnej” (10.12.2021 r.)
- wykład adw. dra hab. Macieja Taborowskiego, Zastępcy Rzecznika Praw Obywatelskich, zatytułowanym „Polscy sędziowie w Luksemburgu. Prawo UE jako tarcza w walce o praworządność” (21.10.2021 r.)
- Seminarium online pt. „Przyszłość Unii Europejskiej. Uwarunkowania europejskie i krajowe” (16.06.2021 r.)
- Seminarium online pt. „Od zakazu dyskryminacji płacowej do jawności wynagrodzeń: o (nie)równości płci w perspektywie interdyscyplinarnej” (16.04.2021 r)
- Organizacja wykładu Lotty Carlson dla studentów WAiBN w języku angielskim na temat: „How war trauma may cause violent extremism?”, 18.10.2022 r.
- VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Od stereotypów do nienawiści. Hejt w perspektywie interdyscyplinarnej” (05.12.2022)
- VII Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Od stereotypów do nienawiści. Hejt w perspektywie interdyscyplinarnej” (01.12.2023)
Wybrane publikacje członków i członkiń Katedry Prawa i Integracji Europejskiej
- Autor: Aleksandra Szczerba
Tytuł artykułu: Free Movement of Same-Sex Marriages: The CJEU and the (Troublesome) Protection of EU Citizens Regardless of Their Sexual Orientation in the Light of the Coman Judgment
Tytuł czasopisma naukowego: “Państwo i Prawo”
ISSN lub eISSN: ISSN 0031-0980
Rok opublikowania artykułu: 2022
Tom/zeszyt/nr: 8
Strony (od s. do s.): s. 38-54 - Autor: Robert Słabuszewski
Tytuł artykułu: Hejt i mowa nienawiści w orzecznictwie polskich sądów cywilnych – zagadnienia wybrane
Tytuł czasopisma naukowego: Studia Administracji i Bezpieczeństwa
SSN lub eISSN: 2543-6961
Rok opublikowania artykułu: 2023
Tom/zeszyt/nr: 2012/13
Strony (od s. do s.): 213-231 - Autor: Bogna Wach
Tytuł artykułu: Próba wyjaśnienia fenomemu prawa. Część 1
Tytuł czasopisma naukowego: Studia Administracji i Bezpieczeństwa.
ISSN lub eISSN: DOI: 10.5604/01.3001.0016.2894
Rok opublikowania artykułu: 2022
Tom/zeszyt/nr: 13 (13)
Strony (od s. do s.): 13-36. - Autor: Aleksandra Szczerba
Tytuł rozdziału: Zabieg medycznego przerwania ciąży w prawie Unii Europejskiej – między rynkiem wewnętrznym a ochroną praw człowieka
Tytuł monografii: Kobieta-ciąża-zarodek-dziecko. Prawne aspekty przerywania ciąży, red. K. Sękowska-Kozłowska, M. Grzyb
Strony (od s. do s.): s. 157 – 182Rok wydania:2023Autor: A.M. Romito, Aleksandra Szczerba
Tytuł rozdziału: „Public Goods at Risk: The Crisis of the Rule of Law in the European Union in Light of the Violation of the Fundamental Rights of LGBT Persons”
Tytuł monografii: „Global Public Goods and Sustainable Development in the Practice of International Organizations” red. E. Latoszek i A. Kłos
Strony (od s. do s.): s. 107–126
DOI: https://doi.org/10.1163/9789004687264_007 (publikacja znajduje się w otwartym dostępie: https://brill.com/display/book/9789004687264/BP000014.xml)
Pracownia PN. Interdyscyplinarne Laboratorium Analiz Europejskich Systemów Bezpieczeństwa
koordynator ds. dydaktycznych
dr Waldemar Kaak
koordynator ds. podmiotów zew. lab.
dr Dariusz Maciejewski
pokój 406 bud.8
tel. 95 7 279 533
e-mail: laboratoriumESB@ajp.edu.pl
PRZEPROWADZONE SYMULACJE
ĆWICZENIE DOWÓDCZO SZTABOWE W ILAESB
W dniu 18.02.2019r. w laboratorium przeprowadzone zostało ćwiczenie dowódczo sztabowe z udziałem kadry Akademii, studentów oraz przedstawicieli służb. Działania polegały na analizie bieżącej sytuacji operacyjnej (zdarzenie o charakterze terrorystycznym) w kontekście zadań postawionych do realizacji. Ćwiczący (studenci) do wypracowywania decyzji korzystali z rzeczywistej dokumentacji (Planów zarządzania kryzysowego) oraz sprzętu łączności i informatycznego wykorzystywanego przez służby.
Realizowane ćwiczenie było okazją do wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami ćwiczenia oraz stanowiło ogromne doświadczenie dla studentów.
Inauguracja działalności Interdyscyplinarnego Laboratorium Analiz Europejskich i Systemów Bezpieczeństwa.
22 listopada 2017 roku w siedzibie Akademii im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim, rektor prof. Elżbieta Skorupska – Raczyńska w obecności władz uczelni, przedstawicieli administracji rządowej i samorządowej, służb, straży, inspekcji oraz studentów dokonała uroczystego otwarcia Interdyscyplinarnego Laboratorium Analiz Europejskich Systemów Bezpieczeństwa. Jego zadaniem będzie kształcenie studentów w warunkach odzwierciedlających rzeczywiste warunki działania sztabów podczas zdarzeń kryzysowych.
Koncepcja funkcjonalno użytkowa laboratorium opracowana została przez zespół ekspercki w konsultacji ze wszystkimi instytucjami uczestniczącymi w procesie zarządzania kryzysowego. Efektem półrocznych prac było opracowanie koncepcji a następnie uruchomienie pracowni która umożliwia w warunkach zbliżonych do rzeczywistych realizowanie zadań związanych z zarządzaniem w sytuacjach kryzysowych. Studenci uzyskali w ten sposób możliwość realizacji ćwiczeń z wykorzystaniem rzeczywistych procedur i algorytmów, opierając się na dokumentacji operacyjnej oraz profesjonalnym sprzęcie. Zgromadzony sprzęt informatyczny, łączności oraz multimedialny umożliwia realizację całego spektrum zajęć związanych z bezpieczeństwem, komunikacją społeczną, zarządzaniem oraz informatyką.
Prakseologiczny wymiar laboratorium uwypuklony został już pierwszego dnia, gdy w obecności rektor prof. Elżbiety Skorupskiej – Raczyńskiej oraz zaproszonych gości odbyły się warsztaty symulacyjne z udziałem funkcjonariuszy Komendy Wojewódzkiej Policji w Gorzowie Wlkp., Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Gorzowie Wlkp., Nadodrzańskiego Oddziału Straży Granicznej w Krośnie Odrzańskim oraz studentów Akademii. Tematem prowadzonego ćwiczenia było zabezpieczenie wizyty VIP na terenie województwa lubuskiego, co wymagało wdrożenia procedur systemu zarządzania kryzysowego oraz koordynacji działań na różnych szczeblach dowodzenia. Przedstawiciele służb podkreślili, że sala symulacyjna o takiej skali i wyposażeniu jest jedną z pierwszych w naszym kraju i ze względu na interdyscyplinarność przewyższa tego typu obiekty w uczelniach branżowych kształcących funkcjonariuszy.
Podkreślić należy, że Interdyscyplinarne Laboratorium Analiz Europejskich Systemów Bezpieczeństwa jest doskonałą platformą do prowadzenia badań, analiz oraz ekspertyz w obszarze nauk społecznych. Krajowy system zarządzania kryzysowego podlega systematycznym zmianom i doskonaleniu. Tworzone są nowe koncepcje funkcjonowania, nowe procedury oraz standardy, które przed wdrożeniem wymagają przeprowadzenia symulacji i opracowania wniosków. Pracownia bez wątpienia stwarza takie możliwości, co sprzyjać będzie procesowi dydaktycznemu oraz naukowemu.
dr Waldemar Kaak

